Ma'lumat Ammah

Tahukah anda Peribahasa " Seperti Anjing dengan bayang-bayangnya" adalah peribahasa yang sebenarnya hanya diada-aakan oleh para pencinta bahasa. akan tetapi peri bahasa ini betul dan tepat kepada manusia yang ada impian yang telah tercapai tetapi bersifat tamak untuk mahu lagi impian yang kemungkinan tidak akan dia dapat.

Khamis, 23 Julai 2009

Penemuan

Spesies baru lalat ditemui di USM

GEORGETOWN: Saintis Universiti Sains Malaysia (USM) akan membuat kajian bagaimana satu spesies baru lalat dikenali sebagai "Misotermes mindeni" yang ditemui di kampus di sini, boleh digunakan bagi menangani masalah pembiakan anai-anai.

Prof Lee Chow Yang, penyelidik di Makmal Entomologi Bandar, Unit Penyelidikan Kawalan Vektor, Sekolah Sains Biologi, USM, berkata kajian itu akan dijalankan selepas seorang pelajar peringkat Ijazah Doktor Falsafah (PhD) Neoh Kok Boon menemui sejenis lalat yang menjadi parasit pada anai-anai pada tahun lepas.

Bercakap kepada pemberita di sini hari ini, beliau berkata Neoh menjumpai lalat berkenaan semasa membuat kajian struktur populasi anai-anai di kawasan "Macrotermes gilvus" di Kampus Minden.

"Pada mulanya Neoh menjumpai askar anai-anai berbentuk pelik yang berbeza daripada anai-anai biasa kerana mempunyai kepala yang besar dan rahang bawah yang kecil, lalu membawanya ke makmal untuk dibuat pemerhatian.

"Dia terperanjat apabila melihat pergerakan pelik di bahagian abdomen anai-anai ini dan selepas beberapa hari, askar-askar itu mati dan lalat kecil muncul dari tubuh mereka," katanya.

Lee berkata lalat itu kemudian dihantar kepada Dr Henry Disney, seorang pakar lalat yang diiktiraf dunia di Cambridge University, dan beliau mengesahkan bahawa spesies lalat itu adalah sesuatu yang baru dalam bidang sains.

Katanya, penemuan itu disiarkan dalam isu terbaru "Sociobiology" dan lalat berkenaan diberi nama "Misotermes mindeni" bagi mengambil sempena nama tempat ia dijumpai.

Lee, bagaimanapun, berkata pada peringkat ini beliau tidak dapat mengesahkan sama ada lalat itu boleh digunakan bagi mengawal pembiakan anai-anai kerana penyelidikan lanjut perlu dibuat mengenainya.

Katanya, rakyat Malaysia membelanjakan RM50 juta setahun bagi menangani serangan anai-anai, manakala kos bagi membaiki kerosakan akibat serangan serangga berkenaan dianggarkan tiga atau empat kali lebih tinggi daripada jumlah itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini